بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در جمع فرماندهان سپاه پاسداران
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت آیت الله العظمی علوی بروجردی سلمه الله تعالی ضمن خیر مقدم به سپاهیان شركت كننده در دوره تربيت وتعالي، و اظهار خرسندی از زیارت چهرههای نورانی ایشان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را يك ارتش مكتبي، و يك ارتش ملتزم به اسلام و دستورات آن، و ارتشی برخواسته از ايدئولوژي درست و صحیح برشمردند.
انقلاب اسلامی پرتوی از حرکت توحیدی پیامبر است
ایشان در ادامه با اشاره به سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي فرمودند: نهضت و انقلابی كه با هدایت امام بزرگوارقدس سره آغاز شد، و با صبر و درایت ادامه پيدا كرد تا سرانجام به پيروزي نهایی رسيد.
جنبش انقلاب اسلامی، تابع و دنباله رو حركتي است كه رسول اكرم صل الله علیه و آله در مقام رسالت خود آغاز كردند، حركت بيداري حقيقي با عنوان «قولوا لا اله الا تفلحوا» ايجاد شد؛ به طوری که اساس آن، از نگاه رسول خدا صل الله علیه و آله بر بزرگداشت، اعتماد و تكيه بر الله تعالی و رها کردن و کوچک شمردن تمام تعلقات غیر خدایی مانند پول و مقام بود؛ یعنی اگر راه خدا موضوعيت دارد، غير خدا اصالت ندارد.
صبر و هدایت گری پیامبر، عامل شکوفایی اسلام گردید
حركت رسول اكرم صل الله علیه و آله در صدر اسلام شكل گرفت و البته، حضرت در راه شکوفایی آن، زحمات و صدمات فراوانی را تحمل کردند و در آغاز نیز با استقبال همه مردم مواجه نشدند، ولی اين حركت را شروع کردند تا آن را به ثمر نشاندند.
پس از رحلت رسول اكرم صل الله علیه و آله نهضت ایشان، مسیر اصيل و صحيح و البته، سخت و طولانی خودش را تا به امروز، از خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها و به دست اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب علیه السلام ادامه داد. حضرت فاطمه سلام الله علیها در آخرین جملات از خطبهای كه در مسجد پيامبر انشا فرمودند، این آیه شریفه را قرائت فرمودند که : «فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ»؛ [1] یعنی، ایشان، انتظار را به عنوان يك وظيفه براي همه ما مشخص کردند تا روزگاري كه آن موعود و منجي ظهور كند، و عدل و داد را به معناي كامل آن، در سراسر جهان استوار كند .
حرکت انقلاب اسلامی در راستای احیای هویت دینی
به هر حال، حرکت انقلاب اسلامی، ادامه همان مسيري است كه پس از رحلت رسول اكرم از خانه علي بن ابي طالب علیه السلام آغاز شد و از این رو، شعارهاي این انقلاب، همان شعارهایي است که علي بن ابيطالب و فاطمه زهرا سلام الله علیهماداشتند.
تلاش این انقلاب بر احیای هویت دینی بود که در گذشته از بین رفته بود. اميرالمومنين علیه السلام در موارد متعدد برای افرادي كه مسلمان و نماز خوان بودند، ولی انحراف داشتند خطابه خواندهاند تا آنان را به اصالت و هویت واقعی یک مسلمان بازگردانند.
در روزگار کنونی، ما باید اين واقعيت را در نظر بگيريم که مکتبی که ما به دنیا ارائه میدهیم، بر اساس فضائل اصيل و دین، بنيانگذاري شده است. فضائلی که در دوران اميرالمومنين علي بن ابي طالب علیه السلام ، در قضيه عاشورا، در نهضت علمي امام باقر و امام صادق علیهما السلام تبلور یافت تا جايي كه مسير امامت به حضرت امام حسن عسكري علیه السلام منتهی شد که تمام عمر شريفشان را در زندان سامرا گذراندند، و هرگز نتوانستند به حج يا به عمره مشرف شوند و حبس ایشان به غيبت حضرت حجت عجل الله فرجه خاتمه یافت و ما اینک در زمان غیبت آن حضرت به سر میبریم؛ اما خط و حركت شیعه امامیه ادامه پيدا كرد؛ مثلا در همان دروان امام عسكري که ایشان را محبوس کرده بودند، بیشترین وکلای در مناطق مختلف شیعی وجود داشتند و در هيچ زمانی، مشكلاتي كه از ناحیه دشمنان بر سر راه شیعه قرار گرفت، مانع از ادامه حركت نشد.
قیام امام حسین، محکوم کردن ظلم و ظالم بود
وقتي دشمنان راه را بر امام حسين علیه السلام ميبندند و عاشورا پدید میآید، حضرت به صورت فوق العاده عميق و دقيق از آن بهرهبرداري میکند. امام حسين علیه السلام در بن بستي كه برایشان ایجاد كردند و از ایشان خواستند تا با يزيدبن معاويه بيعت كند، توانست با قیام خویش، ظلم و ظالم را محكوم كند و فرمودند که من نه تنها حاضر به بيعت با مثل یزید نيستم، بلكه در برابر حركت انحرافی اموی ميايستم؛ چرا که حسین علیه السلام در دامني تربیت شده، به او اجازه چنین تخلف و ذلتی را هرگز نمیدهد؛ و لذا، سيدالشهدا علیه السلام بيعت نكرد و عاشورا خلق شد.
عاشورا، تقابل فضیلت و رذیلت
عاشورا چه چیزی را پدید آورد؟ عاشورا توانست در طول دوران تاریخ، چراغي تابناک را فرا روی بشریت روشن كند تا حتي آنان كه با منطق سر تسلیم فرود نمیآورند، از راه احساس و عواطف، به مسیر حق هدایت شوند. رودر رويي در عاشورا، نزاع میان شرافت و رذالت، یا تقابل فضيلتها و رذيلت بود و از این رهگذر توانست بر عواطف و احساسات انسان تاثیر بگذارد. در مثال، در حالی که حر بن یزید ریاحی راه را بر امام علیه السلام بسته بود، ولی ایشان، کمال عطوفت و مهربانی را نسبت به لشکریان حر ابراز فرمودند و همه آنها حتی حیوانات تشنه را سیراب فرمودند وبلکه شخصا آب بر دهان ناتوانها قرار میدادند. درمقابل، آنها حتی به نوزاد شش ماهه امام هم آب ندادند، بلکه او را با تير سه شعبه شهید کردند تا جایی حضرت علی اصغر، مظلومترين فرد در تاريخ كربلا گردید. اینجاست که شخصیت سيدالشهدا برجسته ميشود و فراتر از عقل و منطق يعني احساس به ميدان ميآيد و لذا همه میتوانند بفهمند. در یک طرف حتي به حيوانات لشکر مقابل آب دادند، اما دشمنان به بچه شيرخوار امام آب ندادند. همین تقابل در زمان اميرالمومنين علیه السلام و در جنگ صفين، تکرار شده بود؛ آنگاه که اصحاب معاويه به نهر آب مسلط شدند، آن را بر روي اصحاب اميرالمومنين و بلکه خود ايشان ميبندند. اما بعد از آنكه نهر آب با حمله لشگر اسلام به فرماندهی ابوالفضل العباس عليه السلام تصرف شد، وقتی به اميرالمومنين علیه السلام پيشنهاد ميدهند: اگر ما همانند آنها آب را بر روي آنها ببنديم، معاويه و لشگريان او شكست مي خورند، حضرت آنها را از این کار نهی میکنند و ميفرمايند که آنها معلم ما نيستند، ما هم حق نداريم آب را بر روي هیچ فردی حتي هیچ جنبنده و يا گياهی ببندیم؛ چرا که آب حق همه است. اين حركت همچنان امتداد پيدا كرد.
نقش امام رضا در تشیع ایرانیان
در زمان امام رضا علیه السلام ، همه ايرانيها شیعه امامیه نبودند، اما علي بن موسي الرضا علیه السلام در سفر خودشان به ایران، جلوه و فضایل امامت را به ایرانیان نشان دادند و در واقع، مردم را تكان دادند و دل آنها را متمایل به علی بن ابی طالبعلیه السلام کردند. لذا، اين افتخار برای کشور ایران هست، در واقع علي بن موسي الرضا به اين خاك وارد نشد، بلکه به دلهای مردم وارد شد که هنوز هم در اين دلها جا دارد.
حركت اسلامي بعد از عصر ائمه علیهم السلام متوقف نشد و امتداد پيدا كرد و بزرگاني از علمای شیعه همواره در اين مسير قدم برداشتند؛ چرا که اساسا، مدينه فاضلهاي كه اسلام آن را براي انسانها ترسیم کرده، با تحقق و اجرای احکام تبلور مییابد؛ همان طور که شفای مریض با عمل به نسخه دکتر اتفاق خواهد افتاد، نه با خواندن و قرائت نسخه دكتر. از این رو، نزول قرآن مجید، فقط برای قرائت آن به خصوص در مجالس فاتحه و ترحيم نیامده، تا قرائت آن ثواب داشته باشد؛ بلكه قرآن كتاب عمل است، و اگر دستورات و احكام آن مورد اجرا و عمل قرار نگیرد، صرف قرائت آن ارزش و قیمتی ندارد.
بدين ترتيب هرچند با نام اسلام و قرآن، حركت اسلامي در ايران شروع و امروزه نيز بيداري اسلامي در دنيا رخ داده، ولی باید این نکته را فراموش نکنیم که اصلا بيداري اسلامي در غیر خط علوی و فاطمی شكل نميگيرد. و لذا، آنچه در كشورهاي عربي اتفاق افتاد و مشاهده شد، بيداري نبــــــــــود؛ چرا که آنان بر این باورند که مراد از اولی الامر در آیه « أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »[2] افرادی هستند که امروز، زمام مسلمانان به دست آنهاست، حتی اگر با توطئه و كودتا بر سر كار آمده باشند؛ لذا چون قدرت دارند، و مسلط هستند، بايد از آنها اطاعت كرد و بلکه اطاعت آنها واجب است .
به راستی، آیا نزول قرآن برای اقتدار بخشیدن به سلاطین جور و نيز امثال شیخ نشینهای خلیج است؟ آیا چنین قرآنی قابل التزام است؟ یعنی آیا به دستور قرآن، اطاعت ظالم و كودتاچي ظالم واجب است؟! اسلام منحرف امروز در برخی از این کشورها، ادامه خط جاهليتی است كه به عنوان جاهليت عرب بني اميه در صدر اسلام شکل گرفت و بدان عمل شد؛ به طوری که اسلام را از محتوای اصیل آن خالي کردند و اسلام حقیقی در خانه علي و فاطمه سلام الله علیهما است.
قیام امام خمینی، ادامه حرکت تاریخی فقهاست
اما در ایران، همان مسير و حركت اصيل اسلامي که با ظهور پيغمبر وائمه طاهرين علیهم السلام شروع شد، به وسيله يك مرجع عظیم الشان تقليد، ادامه پیدا کرد و انقلاب ما پیروز شد. البته، برای این انقلاب و پیروزی آن، 1400 سال آبرو صرف شده تا در زمان ما، این پشتوانه عظیم تاریخی، براي شخصيتي از تبار بزرگان و علمای امامیه که حركت شیعی را در طول تاريخ شكل دادند، قدرتی را فراهم آورد تا او به حق، قيام كند و اين نهضت را به راه بياندازد.
بدون تردید، باید گفت که سرمايه اين نهضت و سرمايه اين حركت، آبرو و حيثيت 1400 ساله علمای شیعه است تا آنکه مردي از تبار مرجعيت شيعه و قلب حوزه شيعه، و متولي تمام تفكر و مکتب ائمه علیهم السلام ، در مقابل مکتب مخالفان، نهضت را به پیروزی رساند، تا فرصتي پدید آید كه مكتب علوي براي مردم تبلیغ و نشان داده شود.
ایمان شیعی، رمز پایداری نظام اسلامی است
بنابراین، وظیفه و مسولیت امروز ما در ادامه این حرکت، بسیار سنگین است و همه مردم انتظار دارند تا ظلمي كه در طول تاريخ به آنها شده در اين مسير جبران شود و مکتب و محاسن اهل بیت علیهم السلام و آرمانهای صدیقه طاهره سلام الله علیهابه خوبی به مردم دنیا معرفی گردد. حركت اصيل اسلامي بر اساس اهداف مقدسی شكل گرفته و تا امروز هم ادامه پيدا كرده است درحالی که در طول سي پنج سال گذشته هجمهها و دشمنیهای زیادی حتی تهدید با بمب اتمی و سلاحهای پیشرفته اتفاق افتاده، ولی، هیچکدام از آنها نتوانست نظام را به زانو در آورد. همانگونه که متوكل نتوانست حركت شيعه را در آن عصر متوقف كند؛ چون آن ايماني كه شیعه دارد مثال زندنی است و تا زماني كه آن ايمان در دلهاي ما باشد، و شعار توحید در سر لوحه کار ما باشد، و اخلاص برای خدا در زندگي ما مطرح باشد، موفقیت ادامه پیدا میکند.
آيت الله العظمي بروجردي رحمة الله علیه در اواخر عمر شریفشان میفرمودند که عمر ما گذشت، اما كاري براي خدا نكرديم. به ایشان عرض شده که شما مرجعيت و زعامت شيعه را داشتيد و اين همه شاگرد تربيت كرديد و اين همه بناها مانند مسجد اعظم را ساختيد و نباید این گونه بفرمایید. اما ايشان، در جواب با حالت گریه اين حديث قدسي را خواندند : « وَ أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النَّاقِدَ بَصِيرٌ » ؛[3] یعنی، عمل را براي خدا خالص كن زيرا آن كسي كه داوری میکند ناقد[4] هست، خدا ناقد است و فقط عمل خالص را ميپذيرد .
در حدیث قدسی آمده است که « أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلِي لَمْ أَقْبَلْ إِلَّا مَا كَانَ لِي خَالِصا » ؛[5] یعنی اگر ديگري را در كنار من قرار دادي، من كل عمل را به او ميدهم آن را نميخواهم .
سخن آخر آنکه تبلور و تجلي حركت اسلامي، بر عملکرد ما مبتني است که باید عملكردهايمان را خالصانه كنيم. هر زمان مانند جنگ بدر که مسلمانان پيش رفتند، در فكر مقام و بهره برداری از اين جنگها و کسب غنيمت نبودند، پيروز شدند و هر زمان که این افکار در ذهن آنان آمد، شکست خوردند؛ مانند جنگ احد. لذا اگر ميخواهيم رشد داشته باشيم و از آمريكا نترسيم باید از نفس خود و از بياخلاصي در عمل خود بترسیم. آمريكا نهایتا، اقتصاد ما را مختل ميكند و زندگي ما را سختتر مينماید؛ در حالی که آنچه به ما لطمه ميزند از دورن خود ماست. پس باید قدردان بود و دانست که آن حركتي كه ابرقدرتها را لرزاند، نیروی ایمان، اخلاص و توحید کلمه بود؛ بايد بدانيم زماني كه مشتها، توانها و فريادها يكي شد آمريكا و عواملش را ساقط کرد. امروز، وظيفه ما سنگين که حفظ اين ميراث است، وظیفه ای سنگین است و بايد با خلوص همراه باشد. باید مردم را با خلوص نیت به ادامه راه امیدوار کرد به همان راه و آرمانی که از روز اول، پيغمبر خدا و ائمه طاهرين علیهم السلام دنبال آن بودند و مرجعيت شيعه و امام آن را دنبال کردند و امروز، نیز مقام معظم رهبري حفظه الله بر اساس همان آرمانها هدایت گری میفرمایند.
پی ما بايد امانتدار خوبي باشيم و خدا نكرده نباید عملي از ما صادر شود كه خيانت به اين آرمانها و خيانت به اين ميراث و سرمايه 1400 ساله حركت مبتنی بر آن باشد.
اميدوارم خداوند عالم شما عزيزان را در مسيري كه هستيد موفق بدارد و بتوانيد مصمم در اين مسير به حركت ادامه دهيد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
[1]سوره یونس، آیه 102 .
[2]سوره نساء، آیه 59 .
[3]بحار الانوار، ج13، ص 432 .
[4]ناقد يعني، در زمانهاي گذشته پول خودِ طلا و نقره بود صرافها گاهي اين پول و سكه دست آدمهاي بي تقوا ميافتاد بغل سكه و پول را مي¬تراشيدند و يك ذره از طلا و نقره كنده مي¬شد، مردم عادي تشخيص نمي دادند بغل سكه و پول تراشيده شده، اما صراف مي¬فهميد به اين افراد مي¬گفتند ناقد .
[5] الکافی، ج 2، ص 295.