اعتبار زیارت عاشورا
سؤال 1. آیا به نظر حضرتعالی زیارت عاشورا معتبر بوده و سند و متن آن صحیح میباشد؟
زیارت عاشورا نزد فقهاء (اعلی الله مقامه) از مسلّمات است و لذا معتبر بوده و احتیاج به سند ندارد. استفتاء کتبی از معظم له
معنای حقیقی توسل
سؤال 2. آیا توسّل به اهل بیت: و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه: حاجت میخواهند؟
مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه: متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه: حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی 35 میفرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید. و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم. آنچه از آیات قرآن کریم استفاده میشود این است که انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت میگیرد لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی 49 آمده است که حضرت عیسی: فرمودند «انی اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابرئ الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله آیا میتوان حضرت عیسی7 را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی7 مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید میباشد
اثر توبه
سؤال 3. اینکه می گویند خدا بخشنده است این بخشندگی تا چه حد است؟ آیا اگر گناهی مرتکب شدیم و توبه کردیم خدا از عقاب کردن ما می گذرد یا در مجازات اخروی ما تا حدودی تخفیف میدهد؟ یعنی آیا بخشندگی خدا همه آثار گناه را پس از توبه واقعی پاک می کند یا آن را کم می کند؟
در مفروض سؤال كه توبه واقعي با شرائط آن صورت گيرد پروردگار متعال میپذیرد ولی اگر گناه مربوط به حق الناس باشد باید آن حق را اداء کند و با رضایت صاحب حق را تحصیل نماید . (استفتاء/10628)
نماز زیارت عاشورا
سؤال 4. آیا خواندن نماز زیارت عاشورا لازم است و كیفیت آن بعد از زیارت عاشورا چگونه است؟
نماز زیارت عاشورا در بعضی روایات قبل از زیارت و در بعضی بعد از زیارت نقل شده و در هر صورت اگر کسی بخواهد به ثواب آن زیارت با نماز آن برسد نماز آنرا هم بخواند خصوصا ً اگر هم قبل از زیارت و هم بعد از آن نماز بخواند اولی است. (استفتاء/6093)
صلوات با شنیدن نام پیامبر6
سؤال 5. اگر در وسط زیارت اسم مبارك پیامبر اکرم6 را شنیدیم آیا باید صلوات بفرستیم یا خیر؟
بنابر احتیاط واجب درود یا صلوات فرستادن بر حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم در هنگام شنیدن نام آن حضرت لازم است. (استفتاء/6093)
حد آیت الکرسی
سؤال 6. آیا آیت الکرسی که در نماز خوانده میشود بایست تا کجا ختم شود تا «وهو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون» ؟
احتياط آن است كه تا (هم فيها خالدون) خوانده شود. (استفتاء/2788) (منهاج 2/بعد م 963)
سجده به کعبه
سؤال 7. آیا کعبه بت محسوب میشود؟
خداي متعال سرزمين مقدس كعبه را به عنوان خانه خدا برگزيده تا كساني كه او را مي پرستند ، همه به جايگاه واحدي رو بنمايند ، و کعبه را قبله گاه عبادت قرار داده است پس سجده كردن وپرستش براي خداي متعال است و به سوي خانه اوست، و بين سجده كردن براي كسي و سجده كردن به سوي مكاني فرق است. (استفتاء/11863)
عربی خواندن نماز
سؤال 8. چرا نماز را به عربی می خوانیم؟
زبان عربي كامل ترين و پرمحتواترين زباني است كه بندگان خدا با آن صحبت مي نمايند و كلمات آن، داراي معاني لطيف و دقيقي است كه معمولاً به هنگام ترجمه نمودن به زباني ديگر نمي توان آن معاني را منتقل نمود، خدا در قرآن اين زبان را به عربي مبين نام برده و قرآن را كه بزرگترين كتاب آسماني است به اين زبان فرستاده و بر بندگان خود واجب نموده است كه نماز خود را به اين زبان بخوانند و كيفيت خواندن نماز، توسط پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ائمه علیهم السلام بيان شده است. (استفتاء/11863)
|
/>
| toon_2" width="28">
© دفتر مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى -